En de klant moet het allemaal maar begrijpen....Het is jammer om te zien hoe het is gesteld met het taalgebruik in automatiseringsprojecten. Een tijd geleden kreeg ik een anonieme OV Chip kaart omdat ik ook af en toe met de trein en bus reis. De kaart werkte prima toen ik met de bus wilde reizen. Omdat het saldo wat laag werd heb ik de kaart op het treinstation met €30 opgewaardeerd. Dit ging prima. Toen ik wilde inchecken werd de kaart evenwel niet geaccepteerd en omdat er bijna geen tijd meer was heb ik toen maar een papieren retourje gekocht.Thuisgekomen even geGoogled om erachter te komen dat je de kaart eerst moet activeren. Hu? Dat activeren hoefde niet toen ik er geld op wilde storten. Blijkbaar is er geen koppeling tussen het opladen van een kaart en het reis registratiesysteem, dus lossen we dit technische probleem op door de klant een extra handeling te laten verrichten.Ik heb geen zin om dit via de PC doen, want dan moet je blijkbaar voor je anonieme kaart toch even wat prive gegevens achter laten bij de NS. Het alternatief is dat je de kaart met het nieuwe saldo op het station activeert.Als je de kaart voor de lezer van de automaat houdt krijg je een scherm vol met mogelijkheden.De NS weet dat het saldo op de kaart niet geactiveerd is want ergens op het scherm, tussen al die andere mogelijkheden, vertellen ze je dat. Als je echter niet de tijd neemt alles te lezen zie je dat snel over het hoofd. Wat blijkt, je moet gebruik maken van de optie "De bestelling ophalen". Achteraf kijkend begrijp ik wel hoe deze term ontstaan is want puur technisch gezien moet het OV reis registratiesysteem de eerder op de kaart geplaatste storting ophalen en in het eigen reis registratiesysteem bijschrijven. Als gebruiker ben ik niet blij met dit soort cryptische omschrijvingen.Hoe het ook zou kunnenOptie 1: Je boekt een nieuw saldo over "op" je OV chip kaart en achter de schermen wordt het nieuwe saldo aan het reis registratiesysteem toegevoegd. De reiziger gaat naar een poortje en kan meteen inchecken. Bijna Walhalla, hoewel dit echt niet het enige probleem is bij de OV chipkaart.Optie 2: Stel, want het is toch wel heel moeilijk om zo'n directe koppeling te maken tussen twee IT systemen ;-( dat de klant toch nog het op de kaart geboekte saldo moet activeren. Dan zou je bij het inchecken kunnen melden dat "De kaart nog geactiveerd moet worden" i.p.v. een algemene melding waarbij aangegeven wordt dat de kaart niet werkt.En als je dan met je niet geactiveerde saldo bij de automaat staat zou het handig zijn als er i.p.v. de 15 opties, nu maximaal twee opties gepresenteerd worden:A. "Wilt u het nieuwe saldo activeren?"B. "Uw huidige saldo is (te)laag, wilt u het saldo eerst opwaarderen?" Natuurlijk moet er op de achtergrond nog steeds een saldoboeking opgehaald worden en in het reis registratiesysteem bijgeschreven worden, maar termen als "Product ophalen" moet je voor de klant niet te gebruiken!
Mocht je graag persoonlijke feedback of commentaar willen geven i.p.v. de zichtbare commentaren onderaan iedere post, dan kan dat door dit formulier te gebruiken.
Alvast bedankt voor je reactie
Super simpel overal inloggen met SQRL
-
Na anderhalf jaar wachten is het dan eindelijk zo ver. Steve Gibson's SQRL
is beschikbaar.
Wat is SQRL?
SQRL is een manier om heel eenvoudig én veilig in t...
Mijn naam is Robert Ilbrink en ik was tot voor kort verantwoordelijk voor Kennis Management binnen KPN. Daarvoor heb ik meer dan 15 jaar gewerkt in de High-Tech ICT sector als systems engineer, sales executive, trainer en training manager/director in Oostenrijk, Zwitserland en Amerika. Mijn passies zijn het gezamenlijk opsporen en oplossen van problemen, het verbeteren van bedrijfsprestaties en het ontwikkelen van nieuwe ideeën. Ik werk op het snijvlak van training, organisatieadvies en techniek omdat vaak alleen een brede gecombineerde aanpak, waarbij de medewerkers zelf vroeg in het project betrokken worden, tot de gewenste resultaten leidt.
Ik schrijf over mijn ervaringen zodat anderen die tegen vergelijkbare zaken aanlopen kunnen lezen wat wel en wat niet heeft gewerkt. Ook laat ik zien hoe je oefeningen meer interactief en persoonlijk gericht kunt maken.
Training, coaching, organisatie analyse en het aanzetten tot innovaties vormen de basis. In deze blog schrijf ik over van alles wat mij bezighoudt zoals Management, Human Performance Improvement (HPI), podcasts, innovaties, training, coaching, Good to great (G2G), GTD, Covey, Ricardo Semler, Rijnlandse Organisatie, Happy hour is from 9 to 5 maar vooral ook het sociaal en ecologisch verantwoord werken waarbij het respect voor mensen zoals bij Toyota heel belangrijk is, etc.
English
At the moment, I only write this blog in Dutch (as this is my primary target market). I do notice however that people from other countries are looking too. Question to you foreign folks! Would you like to see an English version as well or do you use a translation tool to read this blog. I've tried various translation tools and have to say that these automated translations are often a far cry from what I actually wrote.
De volgende posts geven je meer informatie over hoe je automatisch nieuwe berichten kunt lezen. Dit werkt op heel veel websites, niet alleen bij blogs.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten