dinsdag 6 januari 2009

Nederlandse spellingsregels


De Nederlandse spellings regels zijn voor mij lange tijd een mysterie gebleven. Het langdurig wonen en werken in het buitenland heeft dat er niet gemakkelijker op gemaakt. Veel mensen om mij heen hebben in het verleden geprobeerd mij die regels bij te brengen maar het bleef lastig omdat voor mij het "framework" miste. Nu breng ik mijn eigen zoon de regels bij en werd het tijd om het grondiger aan te pakken.
Ik was op zoek naar een overzicht van de taal- en spellingsregels, maar ik vond vaak alleen maar flarden. Wat ik zocht was een beslissingsdiagram. Omdat ik dat niet zo een twee drie kon vinden heb ik dat toen maar zelf gemaakt.

Het geeft mij houvast omdat ik kan volgen waarom ik een regel moet toepassen. Als het jou helpt laat het mij dan weten. Als je iets ontdekt dat anders of beter kan hoor ik het graag.

(klik gewoon met links om het te openen, klik met rechts om het op je eigen PC op te slaan)

25/1/2009. Ik heb van één basisschool al gehoord dat het een goed en volledig overzicht is maar dat het taalgebruik iets te moeilijk is voor de basisschoolleerlingen. We gaan hier samen aan werken.

2/2/2009. De link naar het PDF document is weer hersteld. Sorry voor het ongemak.

4/2/2009. Ik merk dat sommige mensen meerdere keren het PDF document oproepen. Je kunt het op je eigen PC zetten door op je rechter muisknop te drukken en dan "opslaan als" te gebruiken. Om het te kunnen zien heb je wel een PDF programma nodig. Ik gebruik daarvoor Foxit Reader maar je kunt ook gewoon Adobe PDF Reader gebruiken.

Mocht je graag persoonlijke feedback of commentaar willen geven i.p.v. de zichtbare commentaren onderaan iedere post, dan kan dat door dit formulier te gebruiken. Alvast bedankt voor je reactie

Zoektermen: d-t regels, spellings regels, spellings diagram, spelling, overzicht, persoonsvorm, werkwoord, tegenwoordigetijd, verledentijd, kofschip, gebiedendewijs, voltooid deelwoord, onvoltooid deelwoord, hulpwerkwoord, eenvoudig schema, beslissingsboom.

Geen opmerkingen: