woensdag 5 november 2008

Automatisch nieuwe berichten ontvangen


De populariteit van RSS neemt gelukkig toe. Toch
merk ik in mijn omgeving dat er nog veel mensen zijn die niet precies weten wat het is.

Voor mij begon het zo'n 10 jaar geleden. Ik was op zoek naar een oplossing voor mijn morgen ritueel. Iedere ochtend opende ik verschillende websites om te kijken of er iets nieuws geplaatst was. Korte tijd was ik zelf bezig met het schrijven van een programmatje dat de web-pagina's van vandaag vergeleek met die van gisteren en dan de verschillen liet zien. Dit bleek lastiger dan gedacht. Gelukkig ontwikkelde Dave Winer in 1997 de voorloper van wat nu de RSS feed is.

Een RSS feed is een link die door een programma (b.v. Outlook, Thuderbird, Internet Explorer 7, Firefox of Google Reader) gelezen kan worden. Als er op de website iets nieuws geplaatst is zal de RSS feed dat aangeven.

Hierdoor kun je de "Headlines" en vaak de eerste regels van alle nieuwe berichten van wel 30 of 40 websites in één programma in een oogopslag zien.

Je kunt dit gebruiken om nieuwsberichten te bekijken, of b.v. nieuwe banen die via vacaturesites bekendgemaakt worden of verschillende blog's volgen.

Voor de nieuws update RSS feeds gebruikte ik vroeger RSS Reader, maar dit programma werd door het grote aantal te volgen feeds zo langzaam dat ik nu mijn email programma (Thunderbird RSS) gebruik om RSS berichten te lezen.

Voor Thunderbird en Outlook kun je deze RSS link kopiëren en gebruiken in de RSS lezer.
Daarnaast gebruik ik voor het scannen van opdrachten en vacatures FeedDemon. Hier kun je verschillende filters zetten en belangrijke berichten opzij zetten.

Mocht je vragen hebben, schrijf me gewoon even. Dit kan door op het envelopje hieronder te klikken of door het contact formulier links onderin te gebruiken.

Geen opmerkingen: