dinsdag 13 januari 2009

Les in communicatie


We kennen allemaal wel die situaties waarbij iets wat we zeggen niet juist overkomt. Binnen de serieuze NLP (Neuro Linguistisch Programmeren, een waardeloze term als je het mij vraagt) wordt veel aandacht besteed aan hoe wij mensen met elkaar communiceren. Na wat cursussen in Oostenrijk en Zwitserland te hebben gevolgd, hebben mijn vrouw en ik verschillende NLP certifieringen gedaan in de USA onder leiding van Annie Linden.

Door te kijken naar body language maar nog meer door te kijken naar de gesproken taal kun je veel communicatie problemen voorkomen. Heel vaak grijpen we in een conversatie terug op iets dat eerder gezegd is, maar herhalen dat niet, zodat de kans groot is dat niet iedereen het meer over het zelfde heeft. Bij NLP kijk je heel duidelijk naar wat wordt weggelaten in een zin en als daar onduidelijkheid over bestaat moeten de weggelaten zaken even herhaald worden. Hoewel ik nog nooit een cursus van Anthony Robbins heb gevolgd en ik het bewonder hoe hij mensen kan beïnvloeden denk ik toch dat Anthony Robbins de meest "commerciële" zijde van NLP laat zien en niet de meer wetenschappelijke aanpak van John Grinder, Richard Bandler en Robert Dilts.


Hoe kun je een YouTube filmpje downloaden voor een presentatie
Mocht je het YouTube filmpje willen downloaden omdat je geen internet verwacht in het conferentieoord, gebruik dan de TechCrunch downloader en de VLC Media player. Ik heb op die manier gelukkig een keer een collega van FranklinCovey uit de brand kunnen helpen.

Geen opmerkingen: