donderdag 15 januari 2009

Powerpoint presentatie voorbereiden


Een paar dagen geleden met zoon lief een ppt presentatie gemaakt voor zijn spreekbeurt en daarbij wilde hij zo ongeveer elke regel schenden. Want voor een 9 jarige is het vinden en gebruiken van elke kleur, letter type en animatie hét doel. Powerpoint was het doel en de spreekbeurt het hulpmiddel. De kinderen kwamen volgens hem niet om te luisteren naar het verhaal maar om zoveel mogelijk dansende lettertjes over het scherm te zien vliegen. Doordat het middel het doel werd was er bij hem, in mijn ogen overigens onterecht, geen vertrouwen dat hij de voordracht d.m.v. steekwoorden kon doen en wilde hij elke zin uitgetyped hebben. We hebben dit in het gedeelte gedaan voor de speakers notes zodat, als ze op school PowerPoint met twee verschillende schermen gebruiken, hij die notities kan lezen tijdens de presentatie. Hij neemt zo-ie-zo een uitgeprinte kopie mee.

P.s. 2 dagen later bleek dat hij slechts een paar minimale veranderingen had opgeslagen. Alle andere "experimenten" had hij gedaan om "de effecten te bestuderen", maar hij had ze iedere keer toch weer ongedaan gemaakt. Grappig want ik had hem "los gelaten" bij het "mooi maken" van zijn presentatie en door wat ik vanuit mijn ooghoeken zag (landende vliegtuigen volgens een van te voren gedefinieerde aanvliegroute, en vele "dansende" en "stuiterende" letters en woorden) vreesde ik het ergste.

Gelukkig hebben we nu bijna geen tekst in de presentatie, hoofdzakelijk het verhaal ondersteunend met plaatjes en kaarten. Hierdoor kan hij in ieder geval met z'n gezicht naar het publiek staan en zal hij niet verleid worden om de text van de projectiewand te gaan lezen. Een stappenplan met feedback formulier is hier te vinden.

Als laatste hebben we een paar YouTube filmpjes gezien over hoe je wel en niet moet presenteren. We zagen hoe mensen stonden te frummelen met sleutels en geld, hoe er wel 33 bullet points op een slide stonden, etc. Toen er een heel erg druk en gecompliceerd diagram gebruikt werd als voorbeeld van hoe het niet moet, zei zoon lief met een grote glimlach "Goh, wat knap met al die kleurtjes door elkaar". Ach ja de jongere generatie, net wat u zegt!

Op YouTube zagen we een filmpje van een student (zie plaatje rechts-boven) die door iedereen in de commentaren voor looser uitgemaakt werd. Ik geef toe dat zijn eigenlijke presentatie heel zwak was want hij was niet van binnen overtuigd, maar niemand had blijkbaar gekeken naar het begin van zijn presentatie. Nadat hij het start signaal had gekregen, stond hij rustig heen en weer te kijken totdat de zaal stil was. Toen het stil was pakte hij een dik boek en liet dat van 1 meter hoogte op het podium vallen! BOEM! Dat was een binnenkomer, ik zat op het puntje van mijn stoel... En toen gebeurde het, hij geloofde zelf niet in wat hij deed en dat zag je. Eerst een beetje en toen werd het al heel snel duidelijk. Goh, wat jammer van dat geweldige begin, . . . . die eerste mooie impressie!

Toch nog snel twee korte filmpjes van Diane DiResta over wat je met je handen kunt doen en hoe je het bewegen over de bühne boodschap ondersteunend kunt maken.


Geen opmerkingen: