Veel grotere organisaties zijn zich maar weinig bewust van de interne mogelijkheden die juist zij hebben om hun organisatie vooruit te helpen. Mits goed ingezet en gedragen door het hoger management, kan de training afdeling een belangrijke rol spelen in het continue bijsturen en verbeteren van de organisatie. Training afdelingen binnen grotere ondernemingen kunnen vaak een situatie vanuit verschillende afdelingen bezien en hebben daarnaast de kennis en analysevaardigheden in huis om de organisatie van binnenuit scherp te houden. Het gebeurt alleen nog te weinig en dat is jammer.
Er zijn heel veel factoren die de effectiviteit van training beïnvloeden, maar één steekt er volgens mij toch met kop en schouders bovenuit en dat zijn de omgevingsfactoren.
Met omgevingsfactoren bedoel ik die zaken die je niet (direct) door training kunt beïnvloeden. Dit zijn zaken als: workflow, procedures, computer systemen maar ook zaken als afdelingsstructuren, doelstellingen, bedrijfscultuur, management stijl, etc. Omdat je niet (direct) op omgevingsfactoren kunt trainen wordt er bij de “Performance Gap Analysis” vanuit gegaan dat deze factoren constant zijn en niet aangepast kunnen worden. FOUT! Hier valt juist de meeste winst te behalen!
De training afdeling moet bij een aanvraag voor training ALTIJD een “Root Cause Analysis” doen en dan samen uitzoeken hoe welke zaken aangepakt gaan worden. Hierdoor zijn enorme verbeteringen mogelijk (in 1998 één keer meer dan 1000% van 40 uur Takt time naar 10 minuten!)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten