vrijdag 26 september 2008

Van opdracht naar taken, het lijkt zo voor de hand liggend.

Zeker als er sprake is van een grote mate van zelf management binnen een bedrijf is het belangrijk om medewerkers (initieel) te begeleiden bij het vertalen van opdrachten (of doelen) naar taken. Managers doen dit het beste in de wekelijkse één-op-één vergaderingen.

Het omzetten van opdrachten naar taken geeft meer houvast en overzicht.

"Lever het salesrapport voor het einde van de week in"

is vaak lastiger en wordt sneller uitgesteld dan:

  • Mail Monique en vraag naar de omzetcijfers van de afgelopen maand.

  • Mail Daniël, Carla, Geert, Peter en Ursula en vraag om hun kopij.

  • Schrijf je eigen kopij.

  • Verwerk de omzetcijfers in het analyseprogramma.

  • Controleer of iedereen zijn/haar kopij heeft ingeleverd.

  • Open de template en plaats de nieuwe omzetstatistieken erin.

  • Plaats de kopij van iedereen.

  • Sla het document op en stuur het ter controle door naar Astrid en Jürgen.

De medewerker ziet meteen wat er nog gedaan moet worden en het “uitstellen" van het werk wordt vaak sneller overwonnen. De taken zijn klein genoeg om snel even uit te kunnen voeren. De manager meet de voortgang van de opdrachten/projecten redelijk objectief aan de hand van de afgewerkte taken en niet meer als een geschat percentage van het hele project. Zo worden kleine achterstanden sneller opgemerkt, wat voor terugkoppeling via b.v. de Balanced Scorecard belangrijk is.


Geen opmerkingen: