donderdag 6 november 2008

Video training en simulatie


Tegenwoordig zie je ze wel vaker die video training programma's.
Ik gebruik zelf de officiële versie van Camtasia (uit 2004), maar als je een opensource versie wilt proberen kun je prima terrecht bij CamStudio. Ik heb CamStudio zelf ook meerdere keren gebruikt en het werkt prima. Je kunt video opnamen maken van wat je op je PC doet en hierbij commentaar inspreken. Zo heb ik samen met mijn team van trainers een paar jaar geleden (2001~2003) een collectie/bibliotheek van korte training video's gemaakt voor de medewerkers. Als er vragen waren over hoe je iets moets doen konden ze naar een website gaan en daar de video's bekijken.
Naast dit soort video opnamen van je beeldscherm kun je ook interactieve training programma's maken waarbij de studenten/medewerkers zelf opdrachten moeten uitvoeren in een simultatie. Als student neem je dus zelf actie door op menu's te klikken, gegevens in te voeren, zaken te selecteren, etc. Als je iets anders doet dan wat er verwacht wordt zal het programma je daarop wijzen en je instructies geven voor je taak. In het begin gebruikten wij daarvoor het programma RoboDemo maar nu het onderdeel is geworden van de Adobe familie heet het programma Captivate. Captivate is volgens mij echt één van de beste programma's voor interactieve video simulaties. Het is wel wat duur (~$700,- / per ontwikkelaar) maar je kunt het vaak heel snel terug verdienen.

Naast de genoemde programma's zijn er ook nog de programma's Wink (opensource) en Jing (van Techsmith).

Geen opmerkingen: