maandag 17 november 2008

Oefening tijdmatrix, Covey


16-jan-2009: Ik zie dat er heel veel naar dit thema gezocht wordt. Kun je als je alsjeblieft wat commentaar achter laten over deze oefening door op het goudkleurige woordje "Comments" onderaan deze post te klikken? Sluit het aan bij wat je zocht? Heb ik het voldoende beschreven? Zijn er dingen die je mist? Wil je een uitgebreidere beschrijving? Heb je zelf andere dingen gedaan?
Zo kunnen we samen de oefeningen verbeteren.
Alvast bedankt,

Robert


15-20 minuten sociometrische oefening met de tijdmatrix uit de 7 habits van Stephen Covey.

Het doel van deze oefening is om de mensen ( tussen de 5 en 15 is ideaal) uit hun stoelen te krijgen en met hun lijf en gevoel te ervaren wat er in hun eigen leven speelt.

Benodigdheden:
1 hoge hoed
2 flipchart vellen
1 flipchart pen
5-15 pennen of potloden
10-30 kleine velletjes papier (post-it grootte)
Vrije ruimte van minimaal 3x3 m

Op twee flipcharts maak je van te voren de Covey tijdmatrix. De vier kwadranten hebben zelf geen inhoud, alleen de tekst erboven en ernaast geeft aan dat het om Urgent / Niet urgent en Belangrijk / Niet belangrijk gaat. Één flipchart hang je dubbel gevouwen met een paperclipje aan de bovenkant op en één komt er dichtgevouwen op de vloer te liggen.

Om het leuk te introduceren kun je beginnen met:

"Introductie persoonlijke effectiviteit in 15 minuten"

Als je begint geef je iedereen twee papiertjes en een potlood en vraagt ze om twee "dingen" op te schrijven die ze in de afgelopen dagen op hun werk hebben gedaan. Je kunt ze dan een paar voorbeelden geven zoals "Vergadering bijgewoond", "Rapport afgeschreven", "Conflict opgelost".
Hiervoor geef je ze één minuut de tijd. Als je met de hoge hoed langs komt om de papiertjes op te halen vraag je om het "voor hen belangrijkste papiertje" bij zich te houden en het andere papiertje in de hoed te gooien.

Tot nu toe hebben de medewerkers nog niets gezien (beide flipcharts zijn nog gesloten) en kun je ze kort vragen waarover ze denken dat het zal gaan. Dan open je de hangende flipchart en vertel je heel kort over de 4 kwadranten en dat Stephen Covey dit concept in zijn boeken heeft uitgedragen. Daarna bespreek je kort een paar voorbeelden die bij de vier kwadranten zouden kunnen horen. Houd dit echt kort want de oefening zelf duurt vaak langer dan je denkt en de meeste mensen kennen dit kwadrant zodra ze het zien. Het gaat erom dat de mensen de tijd krijgen het te ervaren.

Vraag de mensen naar de vrije ruimte te komen waar de tweede flipchart op de grond ligt. Vouw deze flipchart open en neem een papiertje uit de hoed. Lees het voor en vraag wat de mensen voelen bij het horen van deze taak (ook als het niet een taak van hen zelf is). Welk kwadrant ze kiezen is waarschijnlijk afhankelijk van hoe die taak in hun eigen wereld past en welke doelen ze zich gesteld hebben.

Als iedereen op een kluitje staat kun je dat "vaststellen" en daarna een paar mensen vragen waarom ze staan waar ze staan. Als de mensen meer verspreid staan kun je vragen of ze aan iemand uit het tegenover liggende kwadrant kort kunnen uitleggen waarom ze staan waar ze staan. Dit kun je een paar keer herhalen met kaartjes uit de hoge hoed.

Als laatste vraag je of ze hun eigen kaartje willen lezen en een plaats willen opzoeken naast één van de vier kwadranten. Laat de mensen als ze dat willen, kort vertellen waarom ze daar staan.
Sluit het geheel af door ze te vragen (in stilte) aan hun eigen doelen te denken en te kijken of ze hun doel(en) eventueel aan willen passen. Afhankelijk van de situatie kun je misschien ook nog vragen in welk kwadrant ze denken de meeste tijd door te brengen en hoe ze dat vinden.
Om een brug te slaan naar volgende oefeningen kun je vragen of ze, terug op hun plaats, even opschrijven hoe het met hun doel(en) zit en in welk kwadrant ze de meeste tijd besteden.

Het was leuk om deze oefening samen met mijn vrouw, Jacomien, te ontwikkelen. Zij heeft in Amerika veel met dit soort sociometrische oefeningen gedaan en weet als geen ander met dit soort oefeningen snel tot de kern van iets door te dringen.

Door Essentrium Training en Consulting kunnen dit soort oefeningen professioneel begeleid worden. Bel me voor meer informatie: Robert Ilbrink 06 43 98 52 90 of mail naar trainingen@essentrium.com

Mocht je graag persoonlijke feedback of commentaar willen geven i.p.v. de zichtbare commentaren onderaan iedere post, dan kan dat door dit formulier te gebruiken. Alvast bedankt voor je reactie

Geen opmerkingen: