vrijdag 7 november 2008

Van achteren naar voren werken

Over radicale innovaties in de industie- en transport-wereld.

De 2e eigenschap die Stephen Covey in zijn best seller The Seven Habits of Highly Effective People beschijft noemt hij "Begin with the end in mind". Als geen ander weet Amery Lovins van het Rocky Mountain Institute daar vorm aan te geven. In een serie presentaties die hij nu al weer meer dan een jaar geleden gaf schudt hij je wakker en laat je horen wat je allemaal kunt doen om betere en zuinigere gebouwen en auto's te ontwikkelen.

Amery laat zien wat er gebeurt als je de traditionele ontwerp fase geheel op de schop gooit. Hij begint helemaal achteraan en eindigt op die manier met radicaal andere ontwerpen. Zijn presentaties zijn echt een inspiratie bron voor mij.

Ik luister zo wie zo graag naar IT Conversations (RSS Feed voor b.v. Juice).

Hier onder zijn links naar de zeven geweldige Energy Efficiency presentaties van Amery lovins. De laatste twee gaan over het ontwerpen van auto's en vrachtwagens.


Om de MP3's op je PC te downloaden kun je met je rechter muisknop op de verschillende links klikken en dan "opslaan als" selecteren.

Amery Lovins is naast directeur van het Rocky Mountain Institute ook gast Professor voor Energy and the Environment op de Stanford University in Palo Alto.

Over radicaal gesproken, of eigenlijk niet... Ik heb nooit begrepen waarom de Toyota Prius nog steeds een gewone benzine motor met variabel toerental heeft en een normale mechanische overbrenging (versnellingsbak met differentieel) in plaats van een kleine brandstof motor die op een vast (geoptimaliseerd) toerental draait terwijl de aandrijving geheel electrisch is met b.v. direct aangedreven velg-motoren. De GM Volt gaat iets meer naar die richting.

Ik ben er van overtuigd dat de electrisch aangedreven auto de toekomst heeft. De vraag hoe het benodigde electrische vermogen opgewekt gaat worden is nog niet duidelijk (batterij, nano-condensatoren, brandstof cellen, sterling motor, Diesel, Inductie ringen in de weg, etc) maar de electrische aandrijving heeft zoveel voordelen dat dit uiteindelijk zal winnen.

Een paar voordelen zijn:
- Hoog rendement ook bij niet volle belasting
- Eenvoudige 4-wiel aandrijving
- Geen differentieel meer nodig
- Compleet electronisch gestuurd per wiel (geen slip differentieel nodig)
- Heel hoog koppel over breed werkings gebied
- Door gebruik te maken van accu's of condensatoren kun je kort wel 1000 pk (hum, hier moet ik het natuurlijk over kw hebben) opwekken
- De energiebron aan boord hoeft niet meer berekend te zijn voor het maximum vermogen, alleen voor het gemiddelde vermogen
- Een brandstofmotor/generator alleen laten draaien op de snelweg, niet in de stad.
- De Diesel generator draait op één vast optimaal toerental.
- Zaken als ABS (Anti Blokkeer Systeem) en ESP (Electronic Stability Program) werken direct op de motoren in de wielen en niet door per wiel de rem te aan te sturen.

Sommige mensen geloven in zonnecellen voor auto's. Dat het mogelijk is laten de zonne-races in Autralië wel zien, maar met maximaal 1000 watt aan zonne energie per m² is dat wel héél moeilijk en zeker (nog) niet echt praktisch. Met een rendement van zonnecellen van 15 tot 20% houd je daar maar 150 tot 200 Watt per m² van over.

Ja, je moet wel durven want het dealer netwerk zal al haar garages/werkplaatsen en mensen moeten gaan aanpassen aan deze nieuwe techniek en de service beurten worden veel minder frequent waardoor het verdienmodel voor de dealer heel anders wordt.

Een ander idee is de auto op samengeperste lucht, waarover ik eerder schreef. Het leuke hieraan is dat je een gratis airco hebt want de expanderende lucht neemt heel veel warmte op (wordt dus erg koud).

Dat dit komen gaat staat voor mij vast, het is alleen de vraag hoe en wanneer stap je als onderneming erin en doe je het omdat je zelf de toekomst wilt vormen of omdat je (passief) op ontwikkelingen bij de concurrent reageert?

Geen opmerkingen: