maandag 10 november 2008

Serious Games en het Basis Onderwijs


Robert* is negen en gaat naar groep 6 van een openbare Montesori school. Een van de vakken die hij daar krijgt is topografie. Bij topografie moet hij de belangrijkste steden van alle Nederlandse provincies leren. Vroeger moesten wij de namen van die belangrijkste steden gewoon droog uit ons hoofd leren.

Serious games is een tak van training die werkt aan het maken van serieuze simulaties. Een van de eerste zichtbare voorbeelden waren de vluchtsimulatoren voor vliegers. Tegenwoordig worden serious games veel ingezet bij het leger om gevechtssituaties te oefenen, maar ook in het bedrijfsleven en de industrie worden dit soort computer simulaties gebruikt voor het leren en optimaliseren van de strategie of operationele processen.

Gisteren speelde Robert* het spelletje Passagiers Vervoeren op speeleiland.nl. In dit spel krijgen de kinderen de taak om passagiers in de juiste vliegtuigen en naar de juiste bestemming te krijgen. In het spelletje gebruikte Robert* de landkaart van de USA. Robert* kende al wel een paar Amerikaanse steden maar zeker nog niet alle. Nu moest hij steeds (meer) routes naar verschillende steden uitstippelen voor zijn passagiers en binnen 10 minuten wist hij precies waar alle steden lagen op de kaart. Naast het zo spelenderwijs leren van de (in dit geval) Amerikaanse topografie, leert hij door dit spelletje ook nog om met prioriteiten om te gaan (welke passagiers het eerst vervoeren) en wat logistiek bewustzijn. Hoe doe ik dit tegen de laagste kosten. Je kunt later de routes uitbreiden naar de U.K. en Europa (alsof de U.K. geen onderdeel is van Europa...) Denk je trouwens dat ik Robert* ook maar één keer heb hoeven aansporen om dat spelletje te spelen?

Weer terug naar de moderne OBS. Hoe leren ze topografie tegenwoordig bij Robert* op school. . . Ehh, nog net zo als wij dat 30 à 40 jaar geleden ook deden, rijtjes stampen . . . . Ik heb zijn lerares de volgende dag er op gewezen dit ook bestaat.

* Robert is niet zijn echte naam.

Geen opmerkingen: